2014. október 26., vasárnap

GASZTRO: Chai latte DIY

Kedvesek!

Lassan itt a november, és az ősz hangulata teljesen átvette a hatalmat kis életem felett. Ez kivételesen pozitív, ugyanis idén ősszel jöttem rá, hogy valójában ezt az évszakot is szeretem. A színek, az illatok annyira erőteljesen ebben a hónapban, hogy közelebb érzem magam az anyatermészethez, mint valaha. Elkezdtem értékelni a színes faleveleket, aminek dicséretét eddig bullshitnek tartottam, és morogtam, hogy a színek nem elegek az undorító eső kompenzálására. Mégis! Annyira el vagyok mostanság ebben az őszi csodavilágban, hogy ezt a lelkesedésemet egy posztban mindenképp meg szerettem volna osztani Veletek!

Éppen kávé alternatívákat keresek, de a sima teázás, valahogy mégsem emlékeztet a kávéra, így az nem megfelelő. Már vettem koffeinmentes kávét is, de még nem főztem belőle, valahogy nem úgy alakultak a dolgok. Ez az egész azért van, mert esténként (meg napközben is) elég sokat kávézok, mert nagyon szeretem az ízét, és nem leszek éberebb, maximum a jó öreg placebo miatt, ellenben aludni utána nem tudok. 
Emiatt kezdett el foglalkoztatni kb. két hete a chai latte hypeja. Kávézóban kapható, rengetegen imádják, valami kávés-tejes-tea lehet, tippem szerint. 

Most lerántom a leplet, hogy mi  is az a chai latte valójában?


Őszinte leszek, tegnap este még nekem is csak tippjeim voltak, hogy mit takarhat ez a név. Londonban betértünk Borsóval a Starbucksba (Londonban nem tartjuk picsaságnak pohárral rohangálni, ott annyira tipik turisták voltunk, hogy egészen mindegy volt egy Starbucks pohár ide vagy oda), és MAJDNEM chai lattét kértem az internetes társadalom nyomására, végül nem mertem. Gyanítottam, hogy tea-tej-kávé kerülhet egy csészébe, és ez annyira megrémisztett, hogy maradtam a számomra tökéletes karamellás latténál, amit nagyjából minden létező kávézóban iszom, ahova csak betérek.

Aztán mikor a kiskutyámmal lementem játszani az udvarra mégis ott motoszkált a fejemben, hogy nekem muszáj megkóstolnom ezt a chai lattét (bármi is legyen az). Visszatérvén azonnal rákerestem, és elmerültem a chai latte világában!

Nem tévedtem sokat, bár, meggyőződésem volt, hogy van benne kávé is, pedig ez nem így van. A chai latte igazából egy tejes, fűszeres tea. Maga a chai tea fekete teafű és fűszerek keveréke, és ehhez jön a víz, és egy kevés tej.  A fűszerekről annyit, hogy ahány recept, annyi kombó, és annyiféle arány, szerintem ez itt már ízlés dolga teljes mértékben, de azért az alábbiak a legtöbb helyen szerepelnek: fahéj, gyömbér, szegfűszeg, szerecsendió, ánizs, kardamon. 


A kutakodást természetesen a gyakorlat követte, elkészítettem első, elég pórias chai lattémat, nem is merem chai latténak nevezni egyelőre, de mivel ízlik, így megszülethetett újabb mániám: ELKÉSZÍTENI A TÖKÉLETES CHAI LATTÉT. 

A pórias chai lattémhoz egy filter fekete teát, a korábban felsorolt fűszereket, 1,5 dl tejet és ugyanennyi vizet használtam. A vizet és a tejet összeforraltam, majd ráöntöttem a teafilterre, aminek zacskójába beleöntöttem a fűszereimet: fél mokkáskanál fahéj-gyömbér, negyed mokkáskanál szegfűszeg-kardamon-ánizs, csipet bors (a kötőjel jelentése, hogy mindegyikből annyi külön, nem együtt). Na, ez kevés, szóval a holnap reggeli adagomhoz, amit bekevertem, már dupla ennyit tettem a fűszerekből. Majd lefedve áztattam benne pár percig. Ez volt a magyar valóság chai lattém ma estére...


Az ideális chai lattémban lenne valami jó szálas fekete tea vagy akár chai tea, amit drága pénzért fogok megvenni kis városom exkluzív delikát üzletében, feltéve ha exkluzivitása terjed odáig, hogy árulnak chai teát, vagy jófej lesz a srác, és rendel nekem. Fekete teát mindenesetre tudok venni, és összekeverem a fűszerekkel. 
Ezen kívül természetesen rendes tehéntej lenne benne, nem tartós tejnek hazudott lé (amit előszeretettel fogyasztok bármikor egyébként). A víz-tej arányokat még tesztelnem kell, elvileg sok víz, kevés tej kell bele, de nekem az úgy elég híg lett, és sokkal finomabb, ha az összeforralt tejes vízzel forrázzuk le a teát és a fűszereket, mintha a vízzel simán, majd ráöntjük a tejet.
Ezek mellett a fűszereim mennyiségét a megadott mennyiségek duplájára növelném, ahogy a ma reggeli pórias verziónál is tettem már. (A legideálisabb az lenne, hogyha friss fűszerekkel dolgoznék, de erre már én sem vagyok hajlandó!) Egy teáskanálnyi vaniliás cukorral ízesíteném. 
Na, ilyen lenne az ideális chai lattém, amit napokon belül el fogok készíteni, megszállottságomat ismerve!

A pórias nekem bejött: szokatlan, mégis valahogy finom, és melengető ez az ital. A tej selymes, közben érezni lehet a tea erőteljesebb ízét, és a fűszerek pedig teljesen megbolondítják az egészet! Az egész ital laza, kicsit fakó, semelyik íz sem túl erős benne, mégis különleges. Valahogy pont tükrözi a jelenlegi hangulatomat, meg érzéseimet ez az ital, és hogy legendákat is idézzek: 

"I think this is the beginnig of a beautiful friendship!"

Amúgy A felfedező a Starbucksban Pumpkin Spiced Lattét szeretne kóstolni, így lehet, hogy benevezek vele egy Chai Tea Lattéra, hogy megtudjam, mire ez a nagy mánia. Ugyanis a legtöbben a Starbucks Chai Tea Lattéjára vannak rákattanva, és innen jön a nagy hype.

Hölgyek, valakinek tapasztalat a chaijal?


csók!
                 bibonapsugár


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése